غرب به اوکراین برای حمله به روسیه چراغ سبز نشان داد ایران ۷ شخص و ۵ نهاد آمریکایی را تحریم کرد آغاز تبلیغات مرحله دوم انتخابات مجلس دوازدهم ​​​​​​​لتونی: اوکراین مجوز غرب برای حمله به خاک روسیه را دریافت کرده است هاآرتص: جوانان اسرائیلی در حال ترک اسرائیل هستند ترور یک فرمانده مقاومت به دست تشکیلات خودگردان + عکس حملات رژیم صهیونیستی به جنوب لبنان (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) حمله پهپادی مقاومت عراق به بندر ایلات در فلسطین اشغالی (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) رصد تحرکات نظامیان صهیونیست در مرز لبنان توسط حزب الله + فیلم ۳۰۰ تحریم جدید آمریکا علیه نهادهای روسی، چینی و دیگر کشورها به بهانه جنگ اوکراین زلنسکی یکی از مقام‌های سرویس امنیتی اوکراین را برکنار کرد دبیرکل سازمان ملل: متعهد به صلح بر اساس پایان اشغال هستیم آمریکا: همسایگان اسرائیل از عادی سازی روابط سود بسیاری خواهند برد حمایت مجدد ترامپ از جنایات اسرائیل در غزه شهادت ۲۹ فلسطینی در حملات رژیم صهیونیستی به غزه حمدان: پاسخ ایران به رژیم صهیونیستی معادله جدیدی ایجاد کرد بورل و امیرعبداللهیان برای کاهش تنش‌ها در منطقه گفت و گو کردند حمله پهپادی مقاومت عراق به یک هدف مهم در جولان اشغالی (۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) گفت‌وگوی تلفنی وزیران خارجه ایران و قطر ایروانی: آمریکا تنها مانع تحقق آرمان شریف مردم فلسطین است شمال عراق از سوی ترکیه بمباران شد (۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

پیش بینی رشد ۵۱ درصد نرخ باروری در برنامه هفتم توسعه

  • کد خبر: ۱۶۵۲۵۰
  • ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۷:۰۰
پیش بینی رشد ۵۱ درصد نرخ باروری در برنامه هفتم توسعه
لایحه برنامه هفتم توسعه از سوی سازمان برنامه و بودجه به مجلس شورای اسلامی تقدیم شده است. در این برنامه پنجساله فصلی تحت عنوان «جمعیت و خانواده» وجود دارد که در این گزارش به بررسی بخش‌هایی از آن می‌پردازیم.

به گزارش شهرآرانیوز، تازه‌ترین آمار‌ها از وضعیت نرخ رشد جمعیت در ایران خبر از بسته شدن پنجره جمعیت در کشور می‌دهد. بحرانی که در سالیان آینده می‌تواند با بحران کهنسالی در ایران همراه شود و تبعات منفی اقتصادی و اجتماعی زیادی را برایمان به همراه داشته باشد.

در تازه‌ترین آمار‌ها اعلام شده است که ایران پایین‌ترین نرخ باروری را در میان ۲۶ کشور اسلامی دارد. نرخ باروری در ایران اکنون بدون احتساب اتباع خارجی ۱.۶۵ است و با احتساب اتباع خارجی ۱.۷۴ است.

در برنامه پنج ساله هفتم توسعه پیش بینی شده است که نرخ باروری در کشور سالانه ۱۰ درصد رشد کند و در پایان برنامه به ۲.۵ برسد. منظور از نرخ باروری نرخ باروری کل یا نرخ فرزندآوری (Total fertility rate)، میانگین تعداد فرزندانی است که به ازای هر زن ۱۵ تا ۴۹ سال متولد شده است.

در این برنامه راهکار‌هایی برای افزایش نرخ باروری پیش بینی شده است. رشد سالیانه ازدواج و موالید- کاهش سالیانه سقط جنین و ناباروری- کاهش میانگین سن ازدواج - کاهش فاصله بین تولید فرزندان- کاهش فاصله تولد فرزند اول از ازدواج و نیز مدیریت مهاجرت داخلی و خارجی از جمله مواردی است که در این قانون به آن‌ها اشاره شده است.

در ماده  ۱۶۶ لایحه برنامه هفتم توسعه نوشته شده است: «دولت مکلف است در اجرای بند ۱۶ سیاست‌های کلی برنامه پنجساله هفتم، جهت اجرای کامل قانون حمایت از خانواه و جوانی جمعیت، منابع لازم را با رعایت ماده ۷۲ قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت بر اساس تقسیم کار ملی توسط ستاد ملی جمعیت در برنامه سالیانه و بودجه سنواتی دستگاه‌های ذیربط تامین و برنامه‌های خود را به گونه‌ای تدوین نماید که با رشد سالیانه ازدواج و موالید و کاهش سالیانه سقط جنین و ناباروری و میانگین سن ازدواج و فاصله بین تولید فرزندان و فاصله تولد فرزند اول از ازدواج و نیز مدیریت مهاجرت داخلی و خارجی به طور میانگین نرخ باروری با حداقل رشد سالانه ۱۰ درصد به هدف حداقل نرخ باروری ۲.۵ در پایان برنامه پنج ساله هفتم برسد.».

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->